Tuesday, January 28, 2014

Tips Penyusuan Ibu Part One

Ok first of all ini semua adalah apa yg aku praktikkan selama aku menyusukan anak aku dari hari dia lahir hingga kini almost 1 year 8 month.. Alhamdulillah awalnya aku target nk susukan setahun aje.. tp hari demi hari bila aku buat research kebaikan susu ibu.. aku jadi lebih semangat untuk susukan anak selama mana yg dia mahu... sentiasalah berdoa semoga rezeki susu yang diinginkan untuk si anak sentiasa ada dan cukup.. :)

Benda ni nampak rumit tapi sgt mudah bila dh jadi rutin.. masa kita dh tahu yg kita pregnant, masa tu lah kita dh kena study mengenai penyusuan ibu.. supaya di awal kelahiran anak tu kita tk kecewa dengan kata2 org yg susu tadek, anak tk kenyang, so n so.. benda tu aku rasa ramai org ckp.. baik muda baik tua.. terus terang aku tanya mak aku berapa lama aku disusukan.. mak aku ckp seminggu je kot.. haha aku relaks jela.. takpela mak aku tetap bagi aku yg terbaik wpun dia tk susukan aku.. cuma di sini aku nk bgtau, aku tk dpt sokongan pun dari keluarga sendiri melainkan mr big lah.. sbb mak aku.. kakak aku.. diaorg tk bfeed anak masing2.. so for them, susu tepung itu wajib dan sgt memudahkan! naaaa mental aku diganggu di situ...

Masa pregnant bila ada masa terluang aku akan google pasal susu ibu.. bila susu ibu tu terjadi.. berapa byk anak perlukan susu di awal kelahiran.. mcmana nk buat stok susu bila dah start keje.. how to pump.. how to keep... how tu how ni! haha.. semua tu kene tahu awal.. sbb bila nk beranak amat sulit nk cari info, nak2 kalau 1st time jadi ibu.. mana dgn tk cukup tidur, sakit itu ini.. specially kalau kita cuba nk exclusive bfeed our baby iaitu no formula at least 6 bulan.. nak jadi ibu kene rajin!


Dari pembacaan aku, susu akan mula terhasil lepas anak lahir.. hari 1-3 yg akan keluar ialah kolostrum.. cecair emas katanya.. lepas baby asyik nyot nyot nyot maka susu matang akan hadir lepas tu.. perut baby kecik sangat.. sebesar kacang aje.. so dia akan kerap susu dan cpt lapar sbb perut dia kecik.. sbb tu org ckp baby tk cukup susu.. yelah susu ibu cepat hadam maka nya cptla beliau lapar hihi.. aku ingat lagi masa 3 hari awal di hospital.. 2 jam sekali kadang tk sampai pun 2 jam nurse akan call bgtau baby hungry.. tk sesabar aku turun dptkan dia nk susukan.. seronok! sungguh aku tk rasa beban langsung 2 jam sekali jln ke bilik baby utk susukan dia walaupun tgh mlm.. tido mmg ayam2 jekla.. sbb tk sabar nk peluk anak dan susukan dia..


Oh ya aku ingat lagi, lepas bersalin baby di ambil utk dibersihkan.. sejam lepas tu nurse call utk susukan dia.. masuk je bilik menyusu terus nurse ajar camne nk susukan.. dengan sekali lekap aje anak aku terus hisap.. Alhamdulillah mudah! aku sendiri mcm berpenglaman benar dh masa tu.. siap dgn bantal donut aku layan dia nyot2 sampai sejam kot.. hihi pastu hah tk sabar2 nk angkat sendiri dan bawa sendiri baby ke dada...

Lepas 4 hari aku di hospital, rania pula kene kuning sikit.. kene masuk bilik biru2.. takpe jgn panic.. aku tetap akan susukan dia.. sejam lepas susukan anak aku balik bilik pump.. kiri kanan kiri kanan dptla 2 oz.. jadilah tu,hantar kt nurse di bilik lampu2 tu.. aku tk pernah pam susu tu la first time.. aku call zara dekat dublin camne nk buat.. yes dia ajar.. masuk otak save terus.. so aku pam setiap kali lepas susukan dia.. utk rangsangkan pengeluaran susu.. penat betul.. tapi demi anak yg baru aku lahirkan.. semua tolak tepi.. doctor support, nurse support mr big lagilah.. semangat tu lagi kuatlah.. balik rumah pun aku terus pam then mr big gi spital hantar.. hah 2 jam sekali woo aku pam! mmg cukup sgt bekalan dia.. mujurla duduk 2 mlm aje dekat bilik biru2 tu.. bila dh balik rumah haaa direct feed je.. seboleh2 aku tk bg formula.. not even air kosong! nampak tk betapa perlunya kita tahu semua benda tu sblum anak lahir.. kita tk boleh jangka apa akan jadi lepas anak lahir, since aku dh study awal, aku berjaya atasi rasa panic dan penyusuan aku berjaya..

Ok dah balik rumah rutin mcm biasalah... lepas 3 minggu then baru aku fikir pasal nk buat stok beku.. cuti 3 bulan kan.. so setiap hari aku buat 3 kali pam utk stok beku iaitu pagi buta around 2-3 am.. sejurus bangun tido dan thari atau ptg.. sekali pam tk byk pun.. 2oz camtu je.. dari pembacaan aku baby dari 1- 4 bulan minum byk tu je.. 2 0z ke 3 oz camtu je.. tk byk kan.. sbb susu ibu dh penuh dgn nutrisi dan mengenyangkan.. jadinya tk payah nk stress2 bila pam susu dpt sikit.. sbb permulaannya mmg begitu.. kadang tu 1 oz je.. simpannn, tetap berharga tu.. sebulan pertama aku pakai pam manual je.. lepas tu mr big belikan pam letrik madela.. ha kauuu duduk senyap je bende tu pamkan.. laaaaaagi mudah!

Sambung nanti camne nk buat stok susu beku.. :D

5 comments:

Sella Shahbudin said...

ingat lagi masa jumpa ko pas bersalin umar, aku kata masa pam dpt 10z ja... mgm nak gave up dah masa tu...ko nasihat aku soh keep on pump.. pastu mula meningkat ke 3oz..sampai la paling banyak 10oz..
alhamdulillah, berkat tunjuk ajar ko, umar dah 1 tahun 2 bulan, aku pun masih menyusu dan pump utk bekalan masa depan...

Ayu Katerina said...

alhamdulillah.. sharing is caring.. yg penting sabar dan mahu belajar.. positif! bangga aku dpt anak murid dgr ckp ni hihihihi

Adrina Adi said...

Good sharing. Amir alhamdulillah dapat menyusu 2 tahun 5 bulan. Kalini pun pasang azam sama. Amna dan Ariq je aku malas nak menyusu. Menyesal juga. Macam ko juga la, takde support dari keluarga. Cakap susu tin senang la, cepat kenyang, tidur lena bla bla bla.

Harap2 dengan Alin ni Allah permudahkan proses penyusuan badan.

Anonymous said...

I need more please...: )

the_na

Ayu Katerina said...

adrina.. good for you!! kann, asal anak menangis je tk cukup susu.. stress wooo sbb tu mental kene set dr awal..

the na.. nanti amik mood dulu haha