Thursday, April 19, 2012

aku & zaman belajar part one~

Wahh tiba2 ekk.. ginilah sesekali nk tukar citerlah jugakan.. asyik citer hari2 buat apa.. tah cam sama je.. tiba2 terlintas di hati nk tulis kisah dedolu yg tk pernah aku kongsikan kt sini.. :)

Zaman paling best harusla time sekolah rendah dulu.. tiada masalah.. tiada tanggungjawab... main jeee doplohpatjam!! tapi ai tanakla citer zaman kegemilangan kecik2.. skrg ni yg i rindukan zaman di sekolah menengah dan ITM ngeh ngeh ngeh.. zaman yg agak matang utk diingati..

Aku amik spm tahun 1996.. ha tua sudaaaa... result tk cemerlang manapun.. agak2laa kalau dlm hati masa tu target nk jadi sportstar.. gigih sgt?? belajar ke laut.. dari tingkatan 1 sampai 5 aku byk di padang.. serius dgn olahraga.. tp takat tingkatan 3 je arwah abah aku bg can... tgk result pmr mcm kambing tecekik plastik.. ok dah tukar sekolah.. balik bersekolah dekat ngan rumah.. sekolah menengah tg. suleiman.. sebelum tu aku sekolah kt bandar kangar..



Gi sekolah naik bus 5 minit je.. senang nk dipantau.. no sport2 lagi!! sedih wooo.. bekas budak tunas cemerlang MSN kene gantung spike... jgn tatau ai dulu sprinter dan pelari lompat pagar.. tapi tk penah lompat pagar sekolah.. tetap masuk kelaslah...oh juga pemain catur dari sekolah rendah.. menengah.. ITM juga aku sempat wakil course.. skrg? mcm haper otak :P

Bila dh tukar sekolah baru masa tingkatan 4... aku tetap curi2 wakil sekolah bila time olahraga tu.. tp tk extreme mcm di sekolah lama.. sekolah lama dulu training seminggu 3 kali.. yelah budak TP MSN kenelah training cam gitu.. sekolah baru ni training hanya utk waktu sukan sekolah2 aje.. abah tatau pun.. hihihi dan wakil sekolah utk netball.. at least la aku tk bosan.. susah nk buang semua tu.. akhirnya dpt jugalah aku lulus utk spm aku tu wpun tkleh nk jadi arkitek ke.. engineer ke.. tp cukuplah utk aku loloskan diri masuk ITM jadi pelajar di situ hehe.. bangga la juga mak abah anto anak p ITM kan.. tp tk sebangga anto akak aku la kot.. budak UTM kelompo... ahh janji aku leh jadi mahasiswa... peh ayat!



Tahun 1997 bulan November bermulalah episod aku sebagai pelajar di ITM Jengka Pahang.. Jengka??? masa dpt surat tawaran.. negeri apa ni?? uwaaaa tk tahuuuuu!!! abah aku ckp.. elokla dok dlm hutan.. jgn dok main2 lagi.. belajar rajin2.. hihihihi ahh janji ITMMM.. ITMMM wooo... ish bangga bila dpt surat tawaran tu.. mcm nk p belajar overseass.. yelah Perlis ke Jengka.. ingat dekat????

Maka hari yg ditunggu2 utk lapor diri pun tiba... beberapa hari awal kitaorg lepak kt rumah akak aku di kelumpo.. beli brg2 sikit.. awal pagi dh gerak dari kl.. pakai baju kurung warna biru.. sutera lagi.. rambut ikat kemas.. dlm perjalanan ikut highway karak.. masa tu lom siap.. mcm haper jlnnye.. scary.. pastu konar masuk jengka.. dari kl lebih kurang 2 jam sampai.. tak jauh manapun... tp dulu masuk jengka.. mcm masuk planet mana tah.. sorry org jengka yee.. bukan mengata.. tp lain benarlah sbb hutan kiri kanan (eh jgn tatau suami aku skrg dulu membesar kt jengka.. anak cekgu besau sekolah jengka) lagi nk kutuuk jengka?? err tak tak.. :D

Sampai je bandar pusat jengka.. wooo superb la.. lepas dh lalu hutan sawit dan getah45 minit.. jumpa juga bangunan2.. pheww... jumpa ITM.. bgtau guard nk lapor diri.. yess terus drive sampai ke kolej wanita.. wah dh ramai sampai... degup2 jantung.. takut pun ada.. terusla lapor diri dekat OC2(senior ITM) yang bertugas.. masa tu OC sikit punya baik kauuuu.. manis.. lembut tutur bahasaanyaa.. (kan korang!!!) lepas mak pak kita balik diaorg punya manisss phewwwww nnt kita citer.. dpt kunci bilik mak abah anto sampai ke bilik dgn bag2 sekali.. aku duk sebilik dgn nirma (kedah), Om Wahidah (pahang) (budak Kl lupa nama) so sebilik empat org... Kolej Aisyah tingkat 4.. semua muka bebaik... tp ala2 geng biasa2 ajelah.. nirma je satu course dgn aku.. lg 2 org budak akaun..

Lepas habis cek in dan makan2 sampai la part salam2 dgn mak abah sbb diaorg kene la balikkan.. tugasnye hantau saja.. tade bermlm2 ke apa :P.. anaknye ada orientasi segala... uwaaaaaaaaaaa takut siott!!! cuak2 je bila mak abah aku dh masuk keter nk balik kelompo dah.. hishh buatnye masa tu jadi apa2 kt aku.. camne aku nk balik.. naik bus kt mana?? nk kuar dari ITM ni camne.. gile gileee... nk kawan dgn sapa kt sini?? ahhhh stress stress!!

ok nanti aku sambung...

10 comments:

JieJ said...

cepat..cepat..tak sabar nak baca selanjutnya..heheheh...nebes pulak nak tau apa terjadi lepas tu..sorry ayu..heheh

Ayu Katerina said...

hahhaha sabo sabo.. kene amik mood nk karang selanjutnye... :D

nonie said...

Ler... ITM jengka ke? Nonie 1st & last time pi jengka thn 97 ke 98. Masa tu suppport member masuk pidato ke hapa ntah.. mmg terasa jaaaauh na nak masuk dlm tu. Tp cam best gak kat situ. Cam happening je :)

Ayu Katerina said...

happening mendenye nonie tahun tu?? skrg ni ye happening.. dulu kalau dh masuk maghrib haaa jgn la nk merayau2 lagi kang ada balik yg ngekot hahahahaha

nonie said...

Happening sbb masa kitaorg pi tu ada event kot, ada gerai2 students apa semua... Tapi memikirkan kejauhan tempat tu rasa cam sapa study situ mmg berjiwa kental lah huhu

kakakdegil said...

Ayuuu.. hahah
Rindu time sekolah
Tapi tak rindu pun kat sekolah..

Masa masa muda remaja dulu..

Ayu Katerina said...

nonie: ohhh yaa mmg ada satu time tu itm buat karnival.. siap jemput rabani nyanyi.. kekekeke dh ramai2 camtu mmg la best.. tp hakikat life.. mmg belajar jekla.. sbb tu ontime grad.. saiko hahahaha

nonie kakakdegil: tulah.. rindu masa2 muda remaja dulu.. tp sekolah pun rindu la juga.. sbb kt situlah ramai kawan2nye kekekeke

Zara said...

awat sikit sangat part 1 ko? hahahaha adui...kenangan tul!

Zara said...

ayu, ko try buh yang boleh share kat fb ni..sure bestttttttttttt..ramai boleh baca

Ayu Katerina said...

hhahahha.. matik la aku kene buat bukulah camtu weh!

ehhh jangan ko nk share2 kt fb.. blog aku ni kawan2 aje tahu.. family tk tahu.. kalau aku publish matikkk!!!! keep it here je k :)