Friday, March 2, 2018

sembang-sembang

Hi korang lama tak sembang2 dlm ni.. asyik letak gambar jln je la hah... skrg ni cuaca semakin ok.. dh tk sejuk beku urat saraf.. masih sejuk tp sejuk2 sedap camtu.. one layer jaket dah ok.. utk tahan dari angin aje.. since rumah aku ni tepi sungai.. angin tu kuat so my area masih tahap sejuk camtu.. bila dh jalan masuk ke 2nd avenue keadaan jd ok sbb dh dikelilingi dengan building..

Cuti sekolah last week pun dah habis.. hilangla bosan si anak.. seminggu tu mcm kene hukum katanya haha! yelah mommy keje.. hujan on off.. mcmana nk bawa dia keluar.. bawa ke taman je la kejap2 bg hilang bosan.. kesian juga.. tp cuti sekolah kot? seriously budak2 kt sini mmg suka sekolah.. Alhamdulillah utk itu.. cumanya lepas ni kene kreatif lebih la kami bila time cuti.. kalau tk dia bosan sampai sakit telinga ko kene hadap dia bebel.. hahhahaha!

Ada kawan2 pernah tanya camne life as Muslim bertudung di NY.. Amarika kan jahat.. hoho! eh betul, aku pun duluuuu tk suka amarika nih!!! skrg kita buka mata sikit.. nun politic ye .. tp Alhamdulillah duduk di kota NY berbanding berapa puluh state di Amerika ni.. NY aku rasa safe bila berjln.. rasa safe mcm jln kt kelompo je.. kelompo safe je juga cuma part ragut tu ada masa2 jadi kan.. NY ok.. InsyaAllah selagi ko jln elok2.. tade pegi kawasan sunyi.. tade buat perangai terrorist.. tade sapa nk pandang ko pelik... ramai je manusia bertudung kt sini.. purdah pun ada.. tp yes yg pakai purdah.. jubah serban hitam tu mmg akan dipandang2 lah.. like me bertudung biasa.. simple.. langsung aku tk nampak sinis di mata diorg.. in fact aku rasa depe hormat ye kaum wanita kt sini.. always greet with good morning.. thank you.. bg laluan utk keluar or turun dulu.. gentleman tu ada weh.. pernah aku tolak rania atas stroller nk masuk kedai.. ada je one guy patah balik sbb dia jln depan aku.. dia nampak kot aku nk masuk kedai dia boleh patah balik bukakan pintu sbb aku tolak stoller.. masyaAllah.. apa lagi yg aku nak risau di sini.. InsyaAllah.. tunjukkan kita muslim yg baik.. yg tk pandang manusia lain pelik2.. kita akan dihormati di mana pun kita ada...

Kalau naik subway / bus, yg ada anak kecik kompom dpt seat.. tak pernahlah aku dibiar berdiri dgn anak tu.. mak suka je hihihihi.. jln sorg2 aku p menjamu mata mana2 pun aku dh tak risau.. dulu takut aku nk jln sorg.. mesti dgn big.. skrg ni boleh aje aku naik bus gi merayap sendiri haha! satu kejayaan bila aku dh pandai naik bus turun depan macy.. gitu!

Dah petang2 ni menceceh.. nnt le sambung lg.. balik dulu :)

No comments: