Monday, June 2, 2014

40 hari

Arwah mak sudah 40 hari pulang ke Rahmatullah.. sepi betul rasa hati.. kadang2 terlupa yg mak dh tak ada.. kadang2 teruja nak balik cepat sbb nk borak dgn mak.. tp itu berlaku hanya sesaat 2 selepas aku waras yang mak dh tak ada.. jadinya semangat utk balik setiap petang merudum kembali.. dulu sblum jam 5 aku dh siap utk balik.. skrg 530 pun belum tentu aku nk cepat balik.. bukan aku tk rindukan anak.. tapi rindukan mak melebihi segalanya.. berdenyut2 rasa jantung ni bila ingatkan mak.. kadang2 waktu petang, lepas amik anak aku drive slow2.. singgah di mana2 taman permainan utk buang2 waktu.. setahun lebih aku disambut mak di depan pintu rumah dgn wajah yg sgt ceria.. setiap hari mak pesan balik awal na mak sunyi.. jadinya setiap hari aku akan cuba penuhi permintaa mak utk balik awal.. terkenang wajah rania yg tersengih lebar bila disambut maktok.. teringat pelukan erat rania seminggu sblum maktok pergi.. teringat senyuman mak... semuanya mengundang airmata... hati aku menangis.. setiap petang aku tk bersemangat utk balik ke rumah.. tapi apakan daya hidup perlu diteruskan...

Sekarang ni aku dah menjalani hidup seperti biasa.. ceria gembira mcm biasa.. cuma hati aku tetap menangis tatkala aku sunyi.. alhamdulillah aku sentiasa sedekahkan apa yg sepatutnya aku buat utk kedua ibu bapa aku.. kadang2 dlm doa aku masih terbabas mendoakan kesihatan mak aku... sudah sebati dlm doa aku setiap hari... peritnya rasa bilamana aku dh tk ada keduanya...

Tak puas rasanya menjaga mak lagi.. hanya baju2 mak dan kenangan di bilik mak yang aku sedut setiap hari.. rindunya arwah mak.. Al Fatihah buat mak dan abah..

3 comments:

Sella Shahbudin said...

Al-Fatihah..

Anonymous said...

Ya Allah...ampunilah kami & kedua ibu bapa kami & kasihanilah mereka sebagaimana mereka telah mengasihani kami semasa kami kecil...amin...the_na

Adrina Adi said...

Al fatihah. Bab terbabas doa tu sangat sangat tersentuh....