Friday, April 26, 2013

Organic Rolled Oats


Mari mencari resepi.. biasalah time2 senggang sesekali cari resepi baru untuk anak.. dah10 bulan lebih mcm2 boleh diperkenalkan.. so skrg saya nk cuba bagi dia rasa oat pula.. nk beli barang makan utk anak below 2 tahun ni kene particular sikitlah.. itu ai lah.. rasanya almost semua mommy2 camtu jugakan.. cerewet kata org.. anak sendiri pun kan.. alangkan tgk anak org pun aku jatuh sayang..

Ok for me, aku amik yg pek kaler ijo.. cara2 yang aku googlelah.. nk masak dia kene rendam dulu oat tu at least semalaman... ada kata 24 jam.. letak tepung secamca masa rendam.. motif aku tk pasti.. nanti aku tanya empuya diri kenapa dan mengapa.. so for me aku akan cuba mlm ni.. rendam 3 camca oat... satu camca tepung... esok pagi masak dlm air mendidih.. then campur dgn puree pear.. blend... buat breakfast.. nyum tk nyum esok baru ku rasalah..

Yang pek biru tu instant.. sesuai utk bawa travel.. just rendam dalam air panas 5 minit.. campur dgn puree apa2.. boleh digantikan dgn buburlah kiranya.. so senang dan mudah .. tp make sure oat tu dh diblend awal... takut besar2 nnt baby tk reti kunyah.. so biarlah dia halus mulus dulu k.. as for me kalau terdesak baru aku akan guna style ni sbb aku lebih prefer utk masak food anak aku.. belum lagi pernah guna instant2.. lgpun jarang travel jauh.. kalau balik kampung Raub pun tetap masak utk dia dan buat bekal.. at least sebelum cecah setahun umurnya.. biarlah segalanya dijaga dgn teliti.. selagi berkemampuan y notkan..

Oh ya bijirin ni boleh diperkenalkan kepada baby berumur 7 bulan ke atas.. tapi aku sentiasa delay tak ikut on time.. skrg anak dh 10 bulan lebih baru aku cuba hihihi ;) happy weekend all!

2 comments:

Sella Shahbudin said...

buat lebih..mommy pun bleh tumpang sekaki...

aku pun tak sabar nak mempuree nih.. cube dah beli.. nanti nak carik blender ngan steamer lak...hehehe...

Ayu Katerina said...

tulah.. aku pun nk makan oat.. banyakkan susu gak tu.. amin..

yey nnt amik gambau umar makan! hahahahaha