Monday, April 8, 2013

ku telan habatussauda

Baru lepas telan habatussauda bersulam kurma.. phuhh tarik napas hahahaha rasa mcm jintan pahit2 alam gitu.. tp okla.. not bad.. susu kurang sikit skrg.. kene up sikit.. cukup cukup je skrg ni.. pepagi skrg ni agak kurang sikit tuk bekalan fresh... semoga Allah mempermudahkan perjalanan menyusu buat anakanda saya.. amin...

Habbatus Sauda adalah : KANDUNGAN: ~Lebih 100 komponen ~Kaya dengan asid lemak tak tepu ~35% minyak, 21% protin, 38% karbohidrat. ~Lebih dari 50% minyaknya adalah asid lemak penting. ~Asid linolik dan asid linolenik gamma membantu membentuk Prostaglandin E1 yang membantu badan untuk menghentikan jangkitan dan menyeimbangkan system imunisasi badan dan meregulasi reaksi alahan. ~Asid linolenik gamma juga membantu mengstabilkan membran sel. ~Volatile oil Nigellone dan thymochinon yang bertanggungjawab kepada anti histamine, anti oksida, anti jangkitan dan kesan pengembangan saluran pernafasan (broncho dialating effect) Amalan mengambil habbatus sauda secara berterusan menyebabkan kesihatan yang berpanjangan. ANTARA KEBAIKANNYA IALAH : MEMBERI TENAGA - keletihan, sakit-sakit badan, mudah mengantuk MENINGKATKAN IMUNISASI – mengelakkan dari jangkitan penyakit, meningkatkan sel pembunuh penyakit, sesuai untuk pengidap AIDS, pesakit kanser, penyakit berkenaan ketahanan badan, membantu melawan penyakit ANTI INFLAMASI – mengurangkan bengkak dan radang, sesuai untuk pesakit asma (radang paru-paru), sakit kulit eczema (radang kulit) dan arthritis (bengkak sendi) SALURAN PERNAFASAN – melegakan saluran pernafasan yang membengkak (lihat Anti Inflamasi), ANTI HISTAMIN – mencegah cetusan histamine (punca alahan) dalam badan, sesuai untuk mereka yang mempunyai alahan kepada makanan (makanan laut dsb) dan debunga, juga asma ANTI BAKTERIA – mengelakkan dari jangkitan E-coli, V cholera dan shigella, mengubati cirit birit, sesuai untuk kesihatan dalam perut dan usus, mengatasi masalah bau mulut, tonsil ANTI ARTHRITIS – lihat Anti Inflamasi PENYAKIT WANITA – membetulkan putaran haid, memperbanyak air susu ibu, meningkatkan tenaga, meningkatkan kesuburan SALURAN PERKUMUHAN – merawat jangkitan pundi kencing, melawaskan perkumuhan ANTI PARASIT - membunuh cacing dalam perut, juga sesuai untuk kanak-kanak (lebih dari 5 tahun) MENINGKATKAN DAYA INGATAN – mempunyai asid omega 6 dan asid omega 3 yang baik untuk otak dan kecerdasan MERAWAT TENAGA BATIN – impotensi, meningkatkan tenaga seksual (untuk lelaki dan wanita) MENGECUTKAN KETUMBUHAN (ANTI –TUMOR) – sesuai untuk mereka yang mempunyai ketumbuhan, kanser, tumor dan lain-lain. MENGAWAL KOLESTROL DAN KADAR GULA Seperti suplemen lain, habbatus sauda harus diamalkan secara berterusan dalam kehidupan seharian untuk anda mendapatkan kesan yang optimum. Diriwayatkan dari Aisyah ra, beliau mendengar Rasulullah saw bersabda: “Sesungguhnya Al-Habbatus Sauda’ boleh menyembuh segala penyakit kecuali As-Sam”. Aku bertanya. “Apakah As-Sam itu? Baginda menjawab, “As-Sam itu ialah mati” Riwayat Imam Bukhari. Daripada Buraidah katanya, Rasulullah s.a.w bersabda: “Pada Habbatus Sauda’ terdapat ubat segala penyakit kecuali mati”. Riwayat Abu Nu’aim dalam kitab Al-Tibb dalam himpunan hadith-hadith sahih no. 1819. (copy dari google)

4 comments:

Sella Shahbudin said...

nanti aku jua akan melalui fasamu ini....

apa saja untukmu....

Ayu Katerina said...

ye dekat2 nk setahun ni susu tu tk sekencang awal2 dulu.. kira cukup2 je la.. lgpula habatussauda ni bagus utk tingkatkan imun sistem badan anak melalui susu kita.. so mari amalkan dari skrg ;)

nqr said...

kakak dapat mana ni

Ayu Katerina said...

kantin wisma haha