Tuesday, February 5, 2013

mommy milk

Alhamdulillah Rania masih menyusu badan dan usianya hampir mencecah 8 bulan.. sebagai ibu aku bangga kerana aku masih berdaya dan bersemangat utk susukan dia.. aku sgt bangga juga kalau semangat aku ni diserap oleh kesayangan aku cik sella yg mana skrg dah mula pandai citer stok ebm.. timing.. brand.. bla bla bla kerana dia dh dpt semangat aku utk susukan anak kedua dia.. i bangga kawan!! thanks to zara yg asalnya mendorong aku dan sgt membantu dlm hal penyusuan ini.. i owe u this my dear fren!

Sebenarnya tk susah dan sgt mudah kalau kita faham segalanya tentang penyusuan ibu.. rajin tu perlulah.. itu kunci kejayaan.. jgn pam 1 oz 2 oz dh give up susu tade.. JANGAN! sbb aku dh laluinya.. seminggu pertama pam manual gigihh setitik2 aje.. minggu ke dua dptlah 2 oz.. 2 oz tu cukup kenyang sekali minum utk baby dlm hari... so kalau konsisten InsyaAllah dan ALhamdulillah mmg susu akan memancut2 selepas tu.. bak kata sella dh mcm waterfall dah haaaaaa kauu.. aku ingat pertemuan aku dgn dia di perlis haritu.. ko pam tak? dia jawab.. pam... 1 oz 2 oz je... muka dia muka tade alam.. muka tade riak.. aku pun ermmm sabar la sikit.. cuba lagi k.. aku tk bg syarahan pun sbb aku tanak putus kawan kerana susu.. wpun aku selit sikit2 aje.. aku tanak nnt lagi dia stress.. stress kalu susu hape pun tk kuar.. happen to me last week bila rania demam.. 2 hari pam keluar setitik2 aje.. buat after cukup tidur.. cukup mandi.. cukup makan.. dibantu dgn suami yg memahami.. aku berjaya dptkan kembali momentom...

Moral of the story.. org yg menyusu anaknye adalah org yg sgt positif dan ceria dan gembira dan segala yg baiklah.. sbb menyusu tk boleh stress... marah.. sedih. so n so.. so berbahagialah sesiapa yg berkawan dgn org yg menyusu ni sbb diaorg sure tk baran hahahahahah ( tu aku la tu ).. :P lagi satu jgn kita riak dgn rezeki yg ada ni.. cukup kita jadikan sebagai motivasi utk sesiapa yang inginkan info.. susu tu rezeki dari Allah Taala... berdoalah.. :)

7 comments:

Sella Shahbudin said...

betoi.. sabar itu separuh dari iman... berkat sabar.. dulu yg 1-2oz.. now dah bleh up to 7oz... alhamdulillah atas rezeki ini....

tenkiu pren for ur support... hehe...

Ayu Katerina said...

hihi me like!! teruskan usaha anda k.. jimat tk yah beli formula ;)

Zara said...

aku bangga dengan kekawan aku yang menyusukan anak secara ekslusif ni...chaiyok my frens! keep it up.

amick said...

hehe kat opis aku pun ada ibu2 gigih cam korang ni sampai aku panggil dia ibu susuan se-malaysia..mmg sgt berdisiplin anak dah 1 tahun 5 bulan, pam susu kat opis mmg selalu dapat penuh botol tu kiri dan kanan, *kagum* sampai boleh tolong bagi susu dia sikit kat member lain la...banyak betul pahala korang tau :D tu paling best

Ayu Katerina said...

zara: tq tq :) nak tshirt comei lagik!! hahahaahah

cik d: hahahaha aku kalau org nk derma (kawan rapatla) aku terima juga.. tp so far tk pernah surut lagi stok aku.. InsyaAllah target 2 tahun tu harap2 berjayalah.. aminnn...

@z@H maM@ ADAM! said...

i'm next! insyaallah

Ayu Katerina said...

good good! aku doakan ko berjaya juga azah! aminn