Wednesday, February 27, 2013

anakanda sakit tinge

Ok citernya.. Rabu lepas telinga Rania bengkak bahagian atas.. bukan lubang tinge ok.. bukan ear infection.. masa lahir Rania ada satu lubang kecik sebesar jarum je dekat atas telinga.. selalu aku perasan ada air dlm tu dan aku selalu picit2 kasi kuar... dh 8 bulan ni.. baru la dr ckp yg lubang tu kene di picit selalu supaya air tk berkumpul dlm dia... looo ye ke... sbb baru2 ni kt situla bengkaknye dan jadi nanah sbb dh masuk kuman kata dr.. tkde serius sgt.. rania pun tade nangis or merengek sakit ke apa.. tp bengkak mcm bisul kalau tgk pun takut... so on friday jumpa dr dekat annur bangi.. masa turun keter rania tetoleh sana sini membuas tekene la bahu akunye... sooo bengkak tu pecahh berdarah dan kuar nanah.. ha kauuuu melalak budak tu la.. panik jap aku... nasib masa tu dr dh ada.. terus la jumpa dr... dr nk pegang masa tu tk boleh sbb rania sakit... do he decide kene cuci la nanah tu... dr nk buat mlm tu gak.. tp aku hold esok pagi.. aku tanak buat mlm2 takut kang dr balik umah anak aku demam ke apa.. mlmkan.. phobia sikit..

So esok pagi2 jam 6 kami dh siap2 ke klinik annur.. start jam 2 pagi rania tk boleh minum susu dah.. kene puasa at least 6 jam.. so aku tepaksa jauhkan diri dari dia.. warded dulu.. lepas tu masuk OT room... nurse bagi gas tidur.. lepas tu dr start la buat operation... aku tk tgk takut.. mr big tgk kejap je pastu tk bley tgk dah.. sengah jam pastu siap... nurse angkat rania yg masih tk sedar letak atas katil.. Allah masa tu sedih jap aku.. cpt la bangun anak.. risau sgt tgk dia... tk penah aku tgk rania tk sedar diri.. takut ok.. 15 minit lepas tu dia start batuk and sedar.. tuhan sj yg tahu.. lega hati aku.. ya dia kelaparan sgt.. terus ke wad semula dan aku susukan dia sampai dia tertidur kembali... kenyang plus kesan gas ada lagi kot... so dia lena tk berkutik sampaila kak ngah n anak2 dtg jengah jap.. dia terjaga sengih2.. alahaiiii bebunga hati aku.. lepas tu dia start membeluncas.. dh tade rupa org sakit dah.. haihlaa

Dr suruh Rania rest di ward sampai ptg.. nk pantau takut2 muntah ke.. sakit demam ke.. we all ok je.. aku pun tanak amik risiko balik rumah takut jadi apa2.. alang2 dh warded tu.. lepak je la.. anak sedara aku pun dtg jengah jap.. mula2 aku tade la ckp kt sesapa.. tk serius sgt pun la .. tp lepas sorang dpt tau habis semua tahu.. hehe its ok.. wpun hal kecik.. doa kalian semua sgt aku hargai... ramai yg sms dan msg tanya pasal rania.. terharu sgt.. :) Ptg lebih kurang jam 5.30 Dr. Halim dtg cek telinga rania and discaj her.. Alhamdulillah Rania ok.. semua ok.. kami pun penat juga seharian berkubang di wad annur tu.. dh le tmpt tu agak kecik.. serabut jap otak aku.. sampai rumah kami terus mandi manda n rest.. and this is the picture of rania yg cair sgt hati melihatnya.. :)

Esoknya hari Ahad bawa rania cuci luka operation tu.. hoiiii dia punya melalak aku kt luar bilik kecemasan tu dh nk patah jari.. aku tk berani tgk.. mr big je pgg.. dekat sengah jam menangis melalak.. last aku tk boleh tahan aku masuk terus peluk dia.. nurse pun stop kejap buat keje.. slownya!!!! nk marah dh aku.. anak aku sakit ni.. ko cuci mcm baru buat keje ke?? aku peluk rania bg semangat.. dia tenang kejap.. pastu dh siap aku terus angkat tenangkan dia.. haihlaaa nurse oiii.. korang namanye keje private tp keje mcm apa je?? membebel la aku.. aku byr ok.. bukan freeeee.. soo jgn la buat keje mcm klinik tade lesen je! so selama 4 harini berulang alik ke klinik cuci luka tu.. day 1 nurse hancur.. day 2 nurse ok.. laju cuma rania tetap nangis.. day 3 ermm so so juga.. day 4 harini ok terus hehehehe.. nangis pun mengada2 je lebih.. dah tk balut dh tinge sbb isi dh tumbuh dan biar kene angin cpt baik... esok pagi rasanya tk perlu dh ke sana sbb luka dh kering.. cuma jumaat je dr nk tgk semula... naik jemu dh aku gi bangi haha.. nasib baik bfast kedai2 kt situ menarik... jadinya esok aku akan kerja semula dan rania akan ke sekolahnye semula.. cikgu2 pun dh call tanya rania dh ok ke belum... baru 3 hari kot cuti hihihhihihi.. dannn selama 3 harini mcm2 bende baru dia dh boleh seperti memanjat!! jatuhkan badan!! merangkak! haaaa semuanya happen dlm 3 hari aku cuti ni.. tk boleh leka sekejap.. tau2 dh berdiri.. berlari aku nk sambut kepala dia sbb tau2 dia lepas gitu je tangan dia.. oiiiii sakit jantung mommy anak weh!!

8 comments:

Anonymous said...

kejap kerut, kejap senyum..pastu kerut balik..pastu senyum balik..last skali aku gelak besau!! hahaha..

tp cian nye rania...tgn dia x garu ke tinge dia tu beb??

anti doakan cpt baik ye cyg...mommy rania mmg superb aa..hehe

-sdm-

Ayu Katerina said...

hahhahah tu lah kesahnya anak aku minggu ni wi.. mencabar sungguh jaga anak sorang ye.. pengalaman berharga :).. tq wii..

rohayaroy said...

ciannye raniaaa.. cepat sembuh ye... tengok muka dia lepas bangun tido tu... ceria jeeeeeee.. comey + cute.. gerrammmm

The Fabulous Mommy to myDouble A! said...

hai la anak patung ni! gws sayang

Ayu Katerina said...

kak roy: tq ... dia so far ceria je wpun tinge kene kerat hahahahah

azah: tq mama!!

Adrina Adi said...

Hahahaha... lawak betul Rania ni. Boleh semput Mommy kalau buragas macam tu. Ooo, isi tu tumbuh balik yer. Take care Rania. Ramai peminat ni sampai cikgu2 call. Hehe.

Ayu Katerina said...

buragas sgt!!

Ernie Zuraida said...

Alhamndulillah rania da ok...:-) anway cantik bj mommy rania....