Wednesday, September 22, 2010

Windu Mak

Teringat pula dekat mak gue... petang2 redup ni.. tiba2 je hati jadi sentimental hihihihi.. teringat itu teringat ini... ya tiba2 rasa nk menulis tentang Mak...

Mak saya namanya Hasma Hussain, lahir sama tahun dengan Allahyarham abah iaitu pada tahun 1948 bulan Mei juga.. Mak saya ni sekolah takat darjah berapa je tah.. org dulu2kan sekolah2 ni mana le penting bagi deme... Mak lahir dekat Jelempok Perlis. Rumah tepi sawah sebelah masjid.. kira anak org kaya juga zaman tu sbb byk tanah katanya.. tapi tanah2 tu semua dh tadek dah hihihihi dh habis di jual.. even rumah Tok gue ie rumah mak gue pun dh kene lelong kt cousin dia yg ermmm malas mau panjang citer la kan...

Ok ok.. menurut sejarah mak berkahwin dengan arwah abah selepas dipinang oleh mak mertuanya.. kiranya anak raja tanah kawin anak raja tanah la time tu hihihihhi tanah apa la yg raja beno tu gue tatau la... gamba kawin depe semua dekat my sista.. mak pakai kebaya warna putih while arwah abah pakai baju melayu hitam gitu.. feveret kaler dia sumur idup rasanya arwah abah ni.. sbb apa2 majlis itulah kaler yg dia soka hihihihh mcm nk p amik darjah kebesaran jek... tp ensem!

Kata mak masa dia baru kawin dia tau masak sesikit jek.. (gue masa kawin langsung tatau masak huhuhu) lama2 dia terer.. org dulu2 kalau nk kawin musti pandai masak gulai ikan (kari).. kalau terer masak kari ikan tu kira lengkaplah.. so itula yg dia bajar dulu sblum kawin.. sampai skrg la my mom punya kari ikan sgtlah wow!!

Bab masak my mom mmg power rangers tapi part lain dia tk berapa nk terer.. mak pun perangai dia lawak sket.. asal boleh je hihihihi teringat satu kes baju raya.. tangan baju tu agak panjang.. mana sempat nk antar alter kan.. so dia kerat je ngan gunting.. tanpa jahit apa2 dia pakai.. dia kata ha ni baru ok.. tebeliak mata aku n akak aku.. ya tuhan asal boleh je mak kami ahhahahahaa janji cun kt dia..adeihh kalau tegur karang kecik ati.. so biarkan ajela.. not even tangan baju.. baju tu kalau labuh lebih dari lutut sikit pun dia akan kerat!! huhuhuhu nasib baik lee anak2 dia tk ngekut :P pastu suka pakai baju jarang2 hahahha yg ni aku mmg tk menahan.. kadang aku kata mak ni nk jadi pamela anderson kaa show off ni mak oiii!!! dia kata hang tau paa.. ni trend.. ha part ni mmg trend ka dak.. singlet aku jek aku bagi.. makk sila cover yaaa..tk sesuaii hihihi seb baik dia pakai tudung huhuhuhu

One thing pasal mak gue ni dia tabah orgnye... susah nk tgk dia nangis.. kalau arwah abah mmg cembeng ... tgk citer cine pun dia leh nangis.. tp mak huhuhu nk tgk airmata dia setitik pun susah... kalau dia sakit demam pun mmg tk nampak dia nangis... masa arwah abah tk ada atas pangkuan dia pun dia tk nangis.. cuma 3 hari selepas tu je baru dia nangis.. baru terasa kesan kehilangan... kalau tgk gambar2 kawin gue pun.. org lain beria meleleh sana sini but her hehehe sengih jek.. tapi hati dia siapa yg tahu kan..

Well banyak nk citer pasal mak ni.. nanti2 la sambung lagi.. rindu sgt kt dia.. nk call la kejap.. :)



woh satu lagi.. mengkalau dia rasa rambut dia panjang dia akan gunting sundiri kau.. tgk cermin zasssss hihihihi mak mak.. mmg asal boleh jekkkkk!!

6 comments:

nonie said...

bab potong rambut sendiri tu blh geng dgn mak saya heheh....

Ayu Katerina said...

malas depe nk p salon bagai ek hiihihiih

Anonymous said...

bestnya baca..... nanti citer pasal arwah abah ko plak k! kalau ,boleh laa... aku tak pernah kenai.

aku ingat ko pernah citer kalau dia dok rumah ko kat putrajaya dulu, dia yg belikan barang2 dapur/basah. guna duit dia sendiri. hehe.. bagus mak ko nih!

adrina

Sella Shahbudin said...

mak ko sentiasa ingat aku as gadis penghantar selimut kat kmc.. hehehe....

Ayu Katerina said...

hihihihih mak aku skrg dia cuma ingat hang si penghantar selimut.. zara si cantik anak 1... ina jpm suka makan sambal belacan mcm kuah.. faten n liza.. kawan baik di taiwan...hat lain mai salam p la 10x pun ngan dia.. langsung tk ingat hahahaha

Ayu Katerina said...

adrina.. nanti ada masa i story pasal my late abah... aku sedih skit nk tulis pasal dia sbb aku manja sgt dgn abah aku tu.. kalau tulis sure nanges nanti... tp best jugakan kenang sesuatu yg manis manis... ermm ok weekend ni insyaAllah... :)