Thursday, May 6, 2010

Hama?



Korang kenal hama? menatang putih2 hat dok melekat dekat pokok cili tu.. alaa yg putih kecik2 tu.. tk comel pun.. burok je rupe dia.. dan skrg sangat menyakitkan hati.. biol aaa....

Ai kan minat tanam pokok cili ni.. boleh dikatakan di manapun ai duduk ai suka sungguh tanam pokok nan satu ni.. selain dr mudah takat nk campak biji benih dlm pasu tu mmg la kan.. kalau soh menanam ala2 buat batas cangkul bagai mmg idok le teman.. ok kisahnya... pokok aku ni segar bugar dh naik.. besooo haa... gebus pun ye... daun lebo2 tapak tangan .. kira semangatlah kan.. tapi nyee skrg ni setelah bebulan aku tunggu dia bebuah.. pokok tu diserang hama.. dah bebunga dah ni.. nk bebuah dah.. situ laa dia serang.. selalu gak aku gunting buang dahan yg ada hama tu..tp lagi 2 3 hari dia akan dtg balik.. bongok kan?

So now geram ok.. camne ha nk bg dia duduk jejauh dari pokok ku itu...?? pokok lain dia tk kacau.. pokok cili jek.. dan paling suka dia duduk kt bunga2 tu la... kalau ada nasihat yg boleh saya ikuti silalah... appreciate sgt2:(

6 comments:

Adrina Adi said...

alamak, kesian pokok cili ko.

tak tau la nak tolong mcm mana. sbb tak pernah berkebun.

tak pun sembur racun serangga ke?

Ayu Katerina said...

kalau boleh tanak guna racun.. nnt tk lalu plak aku nk petik buah dia..

SangRatu~ said...

usah di kutuk hama tersebut, lagi dikutuk lagi meriah hinggapnya! hihihii...
Puji2 la slalu hama tersebut, lama2 bila dia dh buhsan dgr pojian tersebut, blah ah dia! tak caya??? cuba buat tgk! wakakaka... ;p

Ayu Katerina said...

hek?? ok aku praktik mulai harini.... 'hama yang comeiii gi la rumah sang ratu lak.. dia pun ada pokok cili.. rumah dia lagi best... ada makan2 sedapppp'

amick said...

nanti aku forward kat facebook...ada member bagi cara organik nak bunuh makhluk perosak tu...cuma pakai lada hitam dengan bawang putih

Ayu Katerina said...

oh great!! cpt ai tunggu