Friday, April 9, 2010

camne rasanya dok berumahtangga yek?

soalan yg dikemukakan laling jajak pagi ini.. hehehee ai pun tk reti nk jawab dkt tepon tadi..

As for me hidup berumahtangga ni mmg best (dr pengalaman).. tk rasa kosong.. tak rasa sunyi.. apatah lagi nk rasa rindu tahap makan tk lalu tidur tk lena.. kiranya mcm part of ur soul.. part dalam segalanya.. share all.. keep the secret baik dan buruknya pasangan memasing.. and yg utama.. sebagai wanita (diri saya ni) saya penakut yang amat sgt.. muka je rowk.. perangai je garang... tapi saya sgt penakut.. saya respect kawan2 yg memahami bila saya kata saya takut.. diaorg tk main2kan ketakutan saya itu.. jadinya dgn ada seseorg bergelar lelaki.. saya boleh sorok ketakutan saya di bawah ketiak anda.. i ckp betul ye... well ketakutan saya tidak sampai menyusahkan kawan2... dan hoho saya dh hidup di luar negara lebih dari 2 tahun dah ni..

TETAPI dlm perkahwinan akan tiba satu tahap atau satu masa yg kita akan rasa argghhh tension!!! tk kawin lagi bagus.. hidup sorang lagi bagus... ko tk balik rumah pun takpe... niat nk tuko pasangan pun ade... serius.. ai mengalaminya.. kalau dh hari2 muka yg sama.. perangai yg sama... meh bgtau aku kalau korang yg kawin tk rasa mcm tu... diri sendiri saja dpt mengawalnya... bukan org lain.. time ni lah kita perlukan nasihat yg sgt bernas.. kita perlukan satu pandangan yg boleh membantu.. samada kita perlu mengalah atau teruskan... pilihan masing2... bacalah buku apapun spt tip2 mengembalikan kehangatan.. tip2 mengembalikan bla bla blaa.. tk jalannyee.. MELAINKAN diri sendiri... baik buruk bukan dari org lain.. tapi dari diri sendiri.. utk perbaiki perasaan yg dihasut syaitan dlm rumahtangga adalah dgn kesabaran yg tinggi juga dari diri sendiri... kalau tk sabar mmg hancur.. jadi BERSABARLAH.. wpun ada kawan2 yg tewas dgn penceraian... peluang tetap ada.. walaupun perlu bermula semula dgn orang baru.. jadikan kegagalan itu sebagai pengajaran.. :)

Bagi aku yg dah mengalami kehilangan... perpisahan selamanya... satu bebanan jiwa yg tidak mampu diceritakan bagaimana mahu diteruskan hidup ini seorang diri.. i need man... i need someone to help me.. aku tidak mahu membebankan sesiapa...so i play everything safe... kadangkalah rasa nk pecah otak ni berfikir.. bagaimana nk dihabiskan masa malam ini ya... bezanya org yg dah pernah kawin dan tk pernah kawin ni sgt byk... bukan sex semata yg difikir bila malam menjelma.. tapi keseronokan menghabiskan masa bersama.. makan bersama.. rehat bersama.. gaduh2.. haih..kalaupun tk berckp.. tp cukuplah ada seseorg dlm rumah.. lain rasanya... contoh terkini yg kadang2 buat airmata gugur... bila teringin sgt nk minum air sirap.. nk putus urat tangan dah ni.. sampai harini tk boleh buka tudung botol tu.. pehtu.. bilik saya ni gelap jee sbb lampu dari ada 3 dh tinggal 1.. sapa nk tukar? tinggi nun.. rabun la jik mata aku sbb dok membaca dlm lampu yg mcmtu.. contoh2 ni kecik aje... tapi kan mudah kalau ada suami... asyik nk panggil cina dtg buat.. dah la dok sorang.. nk bg dia masuk bilik tidur aku ke?? ohhh mustahil ya!

Banyak mahu ditulis.. tapi cukuplah dulu... boleh sambung sessi lain hari... for my dear tunang.. jgn risau.. kita tk boleh jadi sempurna.. tk akan sempurna... ini peluang kedua saya... peluang pertama dlm hidup u.. :) dan peluang kedua ini tk akan saya sia2kan.... Allah masih sayangkan saya... bukan semua dpt peluang kedua utk rasa bahagia begini.. trust me.. saya akan cuba utk tidak kecewakan hidup saya lagi.. umur pun dah angka 3... baper tahun sgt lagi akan jadi muda?

**tiba-tiba teringat Darliza...

10 comments:

Ernie Zuraida said...

saling lengkap melengkapi... insyaallah.... krn ketidaksempuranaan itu...kebahagiaan buat kita..... :) u can do it my dear fren....:)

june said...

dear...

you can do it...tidak semua manusia yang perfect... saya doakan ayu bahagia dengan peluang kedua yang diberikan.. kerana saya juga akan menghadapi peluang kedua ini. semoga kita berdua dapat menghadapi dugaan dan cabaran peluang kedua ini yer... take care and congrats...

Ayu Katerina said...

thanks ... erni already did and very the strong one!

larra.. thank u also.. semoga peluang kedua yg kita ada ni dirahmati dan diberikan kebahagiaan selamanya... thanks sbb sudi singgah blog saya ya:)

Adrina Adi said...

cant agree more

tiada sesiapa yg sempurna di dunia ni.

tp mmg kadang2 rasa menyesal jer kahwin. tapi kalau tak kahwin, takde plak amna, ariq & amir.

emm..

emm..

emm..

Anonymous said...

that was the best advice that u can share with your friends.....saling ingat mengungati kengkawan adalah characteristic sahabat yg baik..oleh itu kawan kawan sekalian take note...jgn lupa diri...kate..if that is your philosophy now ..dont worry you will be better prepared in your upcoming marriage.. ;)

Ayu Katerina said...

adrina.... dont give up.. face it.. aku ckp mudahkan.. tidak berada dlm situasi ko.. tapi percayalah.. tk selamanya kita akan susah... :)

anon.. who ever u are.. thank u..

Melea said...

bila kita tgh marah, mmg kita rasa nyesal kawen, kalau kita tunggu lama sket, tak kawen awal, mesti ade yang lagik baik konon lah kan...yang akan jadik suami kita....

itu time marah lah, time dia buat benda2 yang best, time tue rasa, isk nyesal tak jumpa dia awal awal hahahahahahaha

tapi itu semuanya dah jodoh...!! dan bersyukur pada Allah kate, kau diberikan peluang kedua secepat ini...ade orang takde peluang, ade orang lama nak tunggu....

Syukur pada Allah..., setiap jodoh kita adalah pilihan yang terbaik yang telah Allah pilihkan buat kita...., kita yang kene mengharungi perkahwinan itu dengan sabar, doa dan terus berdoa....

Insya Allah....akan kekal selamanya....mudah mudahan...

Ayu Katerina said...

zahra.. thank u... kerana selalu memberi semangat.. seolah2 ko faham apa yg aku lalui selama ni..

TANPA KORANG SEMUA... AKU TK MUNGKIN SETABAH INI...

cik.yati said...

patut la ALLAH tak kasi kuasa cerai kat pompuan...kalo tak..isk isk...

bak kata pokcik saya...jgn menyesal dgn apa yg terjadi...semo ada hikmah nyer..

Ayu Katerina said...

cik yati... yee kene byk sabar k... :)